Margarete Boos
Boos, Margarete
Head of the Department of Social and Communication Psychology
- in Summer term 2016 Prof. Dr. Boos is on a research sabbatical -
Address: | Goßlerstraße 14, D-37073 Göttingen | |
Room: | 3.106a | |
Phone: Fax: |
+49 (0)551 39-4705 +49 (0)551 39-12496 |
|
Email: | mboos@uni-goettingen.de | |
Consultation hour: | on appointment |
Biography
seit SS 1995 | Universitätsprofessorin für Wirtschafts- und Sozialpsychologie an der Universität Göttingen |
1993 | Habilitation im Fach Psychologie an der Universität Konstanz |
1990 - 1993 | Wissenschaftliche Assistentin (C1) am Lehrstuhl Sozialpsychologie an der Universität Konstanz |
1985 - 1990 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin und stellvertretende Projektleiterin im Teilprojekt B4 des Sonderforschungsbereichs 221 "Verwaltung im Wandel" an der Universität Konstanz |
1984 - 1986 | Durchführung wissenschaftlicher Untersuchungen für das Institut für angewandte Sozialwissenschaft (infas), Bonn-Bad Godesberg, in freier Mitarbeit |
1983 | Promotion zur Dr. phil. im Fach Soziologie an der Universität Bonn |
1979 - 1983 | Wissenschaftliche freie Mitarbeit beim Informationszentrum Sozialwissenschaften in Bonn (Dokumentation für FORIS und SOLIS) |
1979 | Erste Philologische Staatsprüfung in Sozialwissenschaften und Mathematik an der Universität Bonn |
1954 | Geboren in Reutlingen |
Research areas
- Group coordination
- Coordination in primate and human groups Courant-Forschungszentrum "Evolution des Sozialverhaltens" im Rahmen der Exzellenzinitiative der Universität Göttingen
- Koordination und Führung in medizinischen Crews (in Kooperation mit dem Zentrum für Anästhesiologie, Rettungs- und Intensivmedizin des Universitätsklinikums ZARI)
- Themenkoordination und konversationale Kohärenz
- Computer aided communication and virtual teams
- Wissenschaftliche Weiterbildung zum Führen Virtueller Teams (Modellprojekt, gefördert durch den Europäischen Fonds für Regionale Entwicklung: EFRE)
- Computergestütztes Lehren & Lernen
- Psychologie of brand
- Cognitive Mapping/Konsensanalyse/Markenentwicklung
- Offers of consulting and training
- Göttinger Zivilcourage-Impuls-Training (GZIT)
- Trainings zu Team und Kommunikation (gemeinsam mit meyboos consulting)
- Markenanalyse (gemeinsam mit LEA Leadership Equity Association GmbH, Berlin
Memberships in scientific unions
- Deutsche Gesellschaft für Psychologie (German Association for Psychology, DGPs)
- European Association for Social Psychology (EASP)
- European Association of Work and Organisational Psychology (EAWOP)
- Interdisciplinary Network for Group Research (INGRoup)
- Centre for Statistics, University of Göttingen (ZfS)
Responsible activities beside teaching
-
Chairwoman of the Scientific Advisory Board of the Zentrale Einrichtung Sprachen und Schlüsselqualifikationen (Central Institution for Languages and Key Qualifications, ZESS) of the University of Göttingen
-
Coordinator of the Erasmus student exchange program for Psychology at the University of Göttingen
-
Deputy Chairwoman of the Senate Committee for Equalization (Senatskommission für Gleichstellung)
-
Member of the Expert Panel of the European Space Agency (ESA)
Teaching classes and courses of the group (German only)
Selected publications
-
Boos, M., Kolbe, M., Kappeler, P., Ellwart, Th. (2011). Coordination in Human and Primate Groups. Berlin Heidelberg: Springer.
-
Boos, M., Kolbe, M., & Kappeler, P. (2011). Coordination in Human and Non-human Primate Groups: Why Compare and How? In Boos, M., Kolbe, M., Kappeler, P., Ellwart, Th. (eds.), Coordination in Human and Primate Groups. (pp. 3-10). Berlin Heidelberg: Springer.
-
Boos, M., Kolbe, M., & Strack, M. (2011). An Inclusive Model of Group Coordination In Boos, M., Kolbe, M., Kappeler, P., Ellwart, Th. (eds.), Coordination in Human and Primate Groups. (pp. 11-35). Berlin Heidelberg: Springer.
-
Kolbe, M., Strack, M., Stein, A., & Boos, M. (2011). Effective Coordination in Human Group Decision Making: MICRO-CO: A Micro-analytical Taxonomy for Analysing Explicit Coordination Mechanisms in Decision-Making Groups. In Boos, M., Kolbe, M., Kappeler, P., Ellwart, Th. (eds.), Coordination in Human and Primate Groups (pp. 199-219). Berlin Heidelberg: Springer.
-
Strack, M., Kolbe, M., & Boos, M. (2011). Dimensions of Group Coordination: Applicability Test of the Coordination Mechanism Circumplex Model. In Boos, M., Kolbe, M., Kappeler, P., Ellwart, Th. (eds.), Coordination in Human and Primate Groups (pp. 57-73). Berlin Heidelberg: Springer.
-
Boos, M., & Evers, M. (2009). Ziele vereinbaren und Feedback geben: Struktur und Evaluation eines Führungskräftetrainings. In S. Kauffeld, S. Grote, & E. Frieling (Hrsg.), Handbuch Kompetenzentwicklung. (S. 159-187). Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
-
Cornelius, C., Schumann, G., & Boos, M. (2009). Zeit- und Zielemanagement für NachwuchswissenschaftlerInnen. Evaluation eines Online-Coaching. Organisationsberatung Supervision Coaching OSC, Bd. 16, 09/1, 54-65. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
-
Kolbe, M., & Boos, M. (2009). Facilitating Group Decision-Making: Facilitator’s Subjective Theories on Group Coordination. Forum: Qualitative Social Research, 10(1), Art.28.
-
Boos, M., & Jonas, K. J. (2008). Medienvermittelte Kommunikation. In B. Batinic & M. Appel (Hrsg.), Medienpsychologie (S. 195-217). Heidelberg: Springer.
-
Boos, M., Rack, O., & Schauenburg, B. (2008). Wissenskommunikation in computergestützten Gruppen – Theoretischer Hintergrund und empirische Befunde. Information Wissenschaft & Praxis, 59, 1, 41-48.
-
Boos, M. (2007). Optimal sharedness of mental models for effective group performance. CoDesign: International Journal of CoCreation in Design and the Arts, 3(1), 21-28.
-
Gurtner, A., Kolbe, M., & Boos, M. (2007). Satisfaction in virtual teams in organizations. The Electronic Journal for Virtual Organizations and Networks, 9, Special Issue "The Limits of Virtual Work". www.ejov.org
-
Jonas, K., Boos, M., & Brandstätter, V. (Hrsg.) (2007). Zivilcourage trainieren! Theorie und Praxis. Göttingen: Hogrefe und Huber.
-
Boos, M. (2005). Kommunikation in Lerngruppen aus sozialpsychologischer Sicht. In M. Kerres & R. Keil-Slawik (Hrsg.), Hochschulen im digitalen Zeitalter: Innovationspotenziale und Strukturwandel (S. 191-201). Münster: Waxmann.
-
Boos, M., & Rack, O. (2005). Gestaltung netzbasierter Kollaboration: Arbeiten und Lernen in Gruppen. In D. Euler & S. Seufert (Hrsg.), E-Learning in Hochschulen und Bildungszentren (S. 281-298). München: Oldenbourg.
-
Rack, O., & Boos, M. (2005). User-Composer-Fit – Personbezogene Passungsfaktoren in Mediennutzungssituationen. In K.-H. Renner, A. Schütz, & F. Machilek (Hrsg.), Internet und Persönlichkeit. Göttingen: Hogrefe.
-
Kolbe, M., Boos, M., & Gurtner, A. (2005). Social identity in times of international conflict. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 313-336.
-
Sassenberg, K., Boos, M. & Rabung, S. (2005). Attitude change in face to face and computer-mediated communication: Private self-awareness as mediator and moderator. European Journal of Social Psychology, 35, 361-374.