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While the accuracy of teacher judgements is well investigated, there has been little research about the reliability of the hereby applied accuracy components. The present study investigates the parallel-test reliability and the internal consistency of accuracy components for the assessment of task difficulty. The database for this study stems from the project BiTe (``Development and evaluation of competence models for integrative processing of texts and pictures'', University of Koblenz-Landau/Max Planck Institute for Human Development, Berlin/Technical University of Dortmund). It consists of a sample of N = 1031 students and a sample of N = 96 biology, geography and language teachers. With regard to the analyses, the accuracy components suggested by Schrader and Helmke (1987) were computed for two examples of tasks each consisting of six items. The results reveal for all three components, that the teachers' judgements were not comparably accurate across the two examples. Additionally, confirmatory factor analyses were performed across the difference values which make up the level component. The analyses provide no evidence for the one-dimensionality of accurate judgements. Therefore, an interpretation of the internal consistency was not possible. Implications of a potential unreliability of accuracy components applied to teacher judgements are discussed and desiderata for further research are formulated.
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Eine integrative Modellierung der einzelnen Sozialisationsinstanzen im Rahmen der Lesesozialisation wird vorgestellt, die zugleich eine stärkere Systematisierung des Forschungsstandes zu den klassischen Instanzen des Sozialisationsprozesses - Bildungsnormen (Makroebene), Schule (Mesoebene, formale Instanz) sowie Familie und Peer-Gruppe (Meso-Ebene, informelle Instanz) - ermöglichen soll. Mit einer solchen Systematisierung wird die Hoffnung verknüpft, nicht nur die Binnenstrukturierung der Forschung zu den einzelnen Sozialisationsinstanzen zu verbessern, sondern auch die Außenstrukturierung qua Zusammenführung der Forschungsergebnisse zu den einzelnen Instanzen in eine integrative Modellierung. Dabei wird das Konzept ``Ko-Konstruktion'' als Verbindung von individuellem Handeln und überindividueller Sozialisationsinstanz entwickelt. Unter Rückgriff auf die anderen in diesem Sammelband vorliegenden Beiträge wird versucht, die Relevanz der präskriptiven Perspektive dadurch aufzuzeigen, dass für jede Sozialisationsinstanz auf der Meso-Ebene sowohl ein prototypischer Negativfall als auch ein paradigmatischer Positivfall rekonstruiert wird. Auf der Grundlage der Binnenstrukturierung der Ko-Konstruktions-Dynamik innerhalb der einzelnen Sozialisationsinstanzen wird abschließend versucht, die Relation innerhalb dieser Instanzen in ihrem Einfluss auf den Ko-Konstruktions-Prozess so weit wie möglich zu elaborieren. Eingegangen wird dabei auch auf die normative Perspektive, die Frage also, wie die Relation der analysierten Sozialisationsinstanzen für einen optimalen Prozess der Lesesozialisation hin auf das gesellschaftlich handlungsfähige Subjekt konzipiert und realisiert werden kann.
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In view of the relevance of integrative reading of texts and images in most school subjects, this article examines teacher attitudes, intrinsic motivation, self-related cognitions, and instruction-related self-regulation strategies in this area. Along with the investigation of teacher characteristics as aspects of a complex competency model, also of interest was the relation of these constructs with teacher knowledge in the area of text-picture integration. 116 German, biology, and geography teachers participated in the study. The results indicate that teachers were aware of the relevance of integrative reading of texts and images for learning, and that they had a positive attitude towards the topic in regard to their own instruction. Concurrently, independently of these results, optimization potential was found for teacher knowledge about images, as well as reading and instructional processes.
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Das Zusammenwirken von primären und sekundären Herkunftseffekten im Zusammenhang mit der Entstehung sozial selektiver Bildungsbeteiligung wird untersucht. Dazu wird eine Studie vorgestellt, die sich in Anlehnung an R. Boudons mikrosoziologischer Theorie mit der Kompensation von primären und sekundären Herkunftseffekten auf die gymnasiale Beteiligung in der Sekundarstufe I befasst. Bezug genommen wird zudem auf R. Becker und V. Müller-Benedict, die in ihren Untersuchungen ebenfalls versucht haben, die Auswirkungen einer Manipulation von primären und sekundären Herkunftseffekten auf die Bildungsbeteiligung sozial schwächerer Gruppen abzuschätzen. In einem ersten Schritt werden die von Müller-Benedict und Becker durchgeführten Analysen zur Neutralisation von primären und sekundären Herkunftseffekten mit den Daten der TIMSS-Übergangsstudie repliziert und die Konsequenzen dieser Neutralisation untersucht. In der Studie wurden 4768 Eltern, Schüler und Lehrkräfte in einer für die Bundesrepublik repräsentativen Stichprobe im Verlauf des vierten Schuljahrs dreimal befragt. Danach wurde simuliert, welche Folgen die Beseitigung des primären und sekundären Herkunftseffektes auf die weitere Schullaufbahn hat. Die abschließenden Befunde der Analysen zum definierten Erfolgskriterium berücksichtigen sowohl die gymnasiale Quote in der Arbeiterschicht als auch den Aspekt der leistungsadäquaten Beschulung und bilden wichtige Ansatzpunkte für weitere bildungspolitische Maßnahmen.
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The title BiTe describes a research project that examines the development of competences within the domain of integrated picture and text processing in school. This study started with cognitive psychological considerations for mental processes which represent the basis for knowledge acquisition through texts and pictures. According to the model of integrated text and picture comprehension of Schnotz and Bannert (2003) the common processing of verbal and visual information puts special demands on students. In order to cope with these demands students require competencies beyond pure reading comprehension which typically have not been taught at school. Therefore, the aim of the BiTE project is to measure the competence to process text and picture information in an integrated way by developing a theoretical model (Schnotz et al., 2010). According to this model, the integrative processing of texts and pictures is based mainly on structural mapping processes which are linked to each other. Depending on the number of elements involved and their relationships to each other, three hierarchical levels can be differentiated to which specific integration requirements can be assigned. In order to examine the theoretical model’s assumptions, a set of tasks was developed and tested in a pilot study. The structural assumption of the competence of integrating text and picture information was evaluated by comparing different test models. However, the multi-dimensional models could not fit the structure sufficiently due to high correlations between the individual scales. (PsycINFO Database Record (c) 2016 APA, all rights reserved)
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Der Zweck des Beitrages wird darin gesehen, verschiedene Ansätze und Konzepte, mit denen eine mögliche Interaktionsbeziehung zwischen Lese- und Medienkompetenz formuliert werden könnte, näher zu überprüfen. Einleitend werden zunächst verschiedene Ebenen des psychologischen Interaktionsbegriffs voneinander abgegrenzt. Hierzu gehört die Unterscheidung zwischen deskriptiv-objekttheoretischer und explanativ-metatheoretischer Verwendung des Begriffs. Folgende Varianten werden im Einzelnen behandelt: (1) Interaktionskonzepte in der ``Dispositionismus-Situationismus-Kontroverse''. (2) Mechanistisch-unabhängige Interaktionsmodelle. (3) Mechanistisch-abhängige Interaktionsmodelle. (4) Dynamische Interaktionsmodelle. Es folgt die Hinwendung zu Interaktionen zwischen Mediennutzung und Lesekompetenz, wobei bestehende Ansätze referiert und mögliche Perspektiven aufgezeigt werden.